Tuesday 21 June 2011

Sejarah Kuching

Terdapat kemungkinann bahawa peneroka awal kuching adalah terdiri dari masyarakat Melayu yang tinggal di sepanjang kawasan pantai di santubong yang kemudian berpindah ke kuching. Sebelum kedatangan James Brooke, Sarawak yang pada awalmya dikenali sebagai Kuching telah di perintah oleh Sultan Brunei.

Sultan Tengah adalah Sultan terakhir Sarawak yang makamnya terdapat di kampong Santubong. (Kaum Bidayuh pula di katakana berasal dari Gunung Opar di Bung Bratak. Kajian arkeologi telah menunjukkan terdapat bijirin beras dalam kandungan tanah di gunung yang menandakan terdpapatnya kegiatan bercucuk tanam oleh penduduk tempatan beberapa ratusan tahun dahulu. Terdapat beberapa puak masyarakat Bidayuh seperti Bidayuh Jagoi dan Bidayuh Selako yang mempunyai bahasa pertuturan yang berbeza.)

Sarawak, dari abad ke-15 telah emnjadi negeri jajahan kesultanan Brunei sehingga ditemuit pada tahun 1820. Pada awal abad ke-19, ketika sultan Omar Ali Saif-Udin menaiki takhta, baginda menghantar Pengiran Mahkota ke Kuching untuk memerintah Sarawak. Dalam tahun 1836, penduduk Melayu tempatan dan kaum Dayak Darat dari Sungai Sarawak mencetuskan revolusi dan mengisthiharkan kemerdekaan mereka daripada Sultan Brunei. Sultan Brunei kemudian menghantar ayah saudaranya Raja Muda Hashum, Bendahara Brunei untuk menumpaskan perbenrontakan tersebut tanpa emyinkirkan Pengiran Mahkota daripada perlantikannya. Kedaan ini mengakibatkan kekeliruan kuasa dan peperangan di antara Mahkota dengan kalangan pemberontak yang diketuai oleh pemimpin Sarawak, iaitu Datu Patinggi Ali.

Ketika kemuncak pergolakan itu, seorang pegembara Inggeris, iaitu james Brooke tiba di Kuching pada bulan Ogos 1839. Pada masa itu, Sarawak adalah sebahagian daripada Kesultanan Brunei. Datu Patinggi Ali mengetuai pemberontakan menentang pemerintahan Pengiran Mahkota di Sarawak. Selain itu, terdapat juga ancaman lanun di persisiran pantai Sarawak dan perbalahan pelbagai puak. Raja Muda Hashim tidak mampu mengawal keadaan dan lantas memohon bantuan daripada James Brooke semasa lawatan kali keduanya ke Kuching dalam tahun1840. Disebabkan kejayaan James Brooke meyelesaikan perbalahan di antara puak yang bersengketa dan tumpas nya ancaman lanun, beliau telah ditabalkan oleh Kesultanan Brunei menjadi Rajah bagi wilayah Tanjung Datu sehingga Sungai Samarahan dalam tahun 1846. Wilayah itu kini dikenali sebagai Bahagian Kuching.



Facebook|Sejarah Sarawak 

No comments:

Post a Comment